کانون آگهی و تبلیغات دایر
کانون آگهی و تبلیغات دایر

شعر کلامی زنجانی برای «اکرامی‌فر»/ شاعری که مُهر شناسنامه‌اش گرمی خراسان دارد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری  فارس، محفل ادبی هندیران به منظور آشنایی با شعر و شخصیت استاد «محمود اکرامی‌فر» به بهانه انتشار تازه‌ترین کتاب شعرشان با عنوان «گنگ خاکستری» با حضور جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب کشورهای پارسی زبان برگزار شد.  در این برنامه شاعرانی چون دکتر ربانی( رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو)، علی رضا قزوه، محمدجواد محبت، ولی اله کلامی زنجانی، رضا اسماعیلی، عبدالرحیم سعیدی‌راد، مصطفی محدثی خراسانی، ایرج قنبری، محمدحسین انصاری نژاد، محمدمهدی عبداللهی، عزیز آذین‌فرد، غلامرضا کافی، سیدمسعود علوی، نغمه مستشارنظامی، وحیده افضلی، فاطمه نانی زاد، مرضیه فرمانی،زیبا فلاحی، فاطمه ناظری و … و همچنین شاعران پارسی‌زبان خارجی از کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان،کانادا و … مانند سیده فاطمه بلقیس حسینی، سید احمد شهریار،سید علی اصغر الحیدری، اخلاق آهن، محبوب حسین، فاطمه ضرغام، مهدی باقرخان، سیدحسن بنی طبا، شاذیه مهدی، سید سکند حسینی و … حضور داشتند. * دغدغه اکرامی همیشه همین یک جمله بوده است «که شعر دغدغه شغلی شاعران نشود» بر اساس این گزارش، محمدمهدی عبداللهی از شاعران کشورمان در این مراسم اظهار داشت: استاد محمود اکرامی‌فر معلمی باصفا، باصمیمیت، نجیب، مهربان، با اخلاق، ساده و بی‌آلایش، دغدغه مند و مردمی درست مثل اشعارش است. وی ادامه داد: او قلبی دارد که با شعر مردم می‌تپد یعنی در اشعارش بسیار هوای مردم را دارد. اکرامی مردمی است چون مردم را به درستی می‌شناسد و صدالبته مردمی‌ترین اشعار  معاصر را در کارنامه خود دارد. دغدغه اکرامی همیشه همین یک جمله بوده است «که شعر دغدغه شغلی شاعران نشود». وی ادامه داد: محمود اکرامی، یاعلی گفت و با عشق در مسیر شعر انقلاب قدم گذاشت تا شعر انقلاب اسلامی به یکی از ستون‌های استوار خود یعنی شعر اکرامی برای همیشه افتخار کند. در ادامه حجت الاسلام انصاری نژاد از شاعران کشورمان شعر «قلندر شبگرد» را برای محمود اکرامی‌فر منتشر کرد. حال و روز من این‌ست، ای قلندر شبگردبی تو می‌زنم با ایل، سنگ بر اجاقی سرد بر کجای کوهستان، شعر تازه می‌باریکم می‌آورد این کوه، پیش غربتت ای مرد سرو کوهی‌ات را دست روی شانه نیماستاز لج تلاجن‌ها سایه بر سرش گسترد شروه‌های دشتستان، ریشه در «سه خشتی‌»هاستشور ایلیاتی‌مان، بین شعله‌ها پرورد کی تو را برآشوبند، کی هوایی‌ام سازندلولیان شهرآشوب، کولیان صحراگرد پشت خانه هاجر، نیست جرجری از باداز بهار نارنجش، نیست غیر برگی زرد دوستان نمی‌سازند، غیر نردبان از مامثل شاه بی‌شطرنج، مثل تخته بی‌نرد بین چاله می‌دیدم خواب گرگ و چاه آن شبمادرم سراسیمه قرص آفتاب آورد بازی گل و پوچ است، در غبار کوچ آنکدیده‌ای پس از هر کوچ، جمع زوج‌ها را فرد ای تو را پر سیمرغ لای هر غزلنامه بعد آن سوار امشب، می‌زنی به کوه از درد می‌کند اجل از جمع، هر نفس یکی را کممانده‌ام در این تفریق، خسته از چه باید کرد * شعری که کلامی زنجانی برای اکرامی سرود در این مراسم همچنین «ولی الله کلامی زنجانی» به بهانه انتشار جدیدترین اثر اکرامی شعری تقدیمش کرد: « یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد» یا علی گر از زبان دل بوَددر مقابل سِحرها باطل بود من که از دُردی کشانِ نامی‌اممستِ این تک مصرعِ «اکرامی‌ام» «یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد»قفل‌ها با نام حیدر باز شد هر کلیدی نیست مفتاح الاملصدق نیٓت خواهد و خیرالعمل ما دوگونه راه داریم ومسیردوٓمی کفر، اوٓلی راه غدیر از غدیر آنکه گرفته فاصلهکن رهایش، نیست جزوِ قافله راه بسیار است ای دل تا علیفرق دارد یاعلی، با یاعلی یاعلی داریم زاحساس است و شوردیگری همراه اخلاص وشعور یاعلی را حُسن در هم عهدی است انتهای راه، وصل مهدی است فکر من هرچند فکر بکر نیستلیک دانم بهتر از این، ذکر نیست یا علی گفتیم و عزت یافتیمدر همه عالم سعادت یافتیم با علی شیرین شود کام دلمای علی ای نامت آرام دلم شور و شیرینی تو، چون قند و نمکیاعلی، یالیتنا کنٓا معک..مدرسه رفتیم و مشق آغاز شد« یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد» * محبت: اکرامی‌فر به لطف مُهر شناسنامه‌اش گرمی خراسان، منش بزرگان و لطافت طبیعت را در کارهایش آورده است محمدجواد محبت شاعر کرمانشاهی کشورمان هم در جملاتی درباره این شاعر گفت: به همان گستردگی ایران پهناور باغسار شعر و ادبیات ما نیزشکوفان است. دکتر محمود اکرامی‌فر را با نقد و تحلیل‌هایش می‌شناسم و شعرهای خوب از ایشان زیاد شنیده‌ام. وی تصریح کرد: اکرامی‌فر به لطف مُهر شناسنامه‌اش گرمی خراسان، منش بزرگان و لطافت طبیعت را در کارهایش آورده بدین‌سان (از بیابان بوی گندم مانده است /عشق روی دست مردم مانده است…..) شعرهای آئینی او آینه دار لطف آستان حضرت رضاست و _عشق برایش با یاعلی گفتن آغاز گشته است.  این شاعر پیشکسوت افزود: دکتر اکرامی را در تاجیکستان احترام می‌کنند و در اینجا نیز شعر دوستان و اهالی رسانه نیز او را به خوبی می‌شناسند. سبک روان و گویای او در کارهایش اجازه تخیل و تفکر را، برخلاف آثار برخی دیگران، به مخاطب می‌دهد. وی در پایان ابراز داشت: کتاب «گنگ خاکستری» تازه انتشار یافته اکرامی پر از تصاویرخیال انگیزی است که ذهن خواننده را به دام می‌اندازد و می‌بینیم حتی آنجا که نقد احوال به تلخی می‌گراید بازهم  «گنگ خاکستری» خواندنی است.  * میرزایی: محمود اکرامی عزیز هم ادیب است و هم جامعه شناس محمدسعید میرزایی از شاعران کشورمان هم در این نشست گفت: دکتر محمود اکرامی عزیز هم ادیب است و هم جامعه شناس و دارای پژوهش‌های ارزنده‌ای در حوزه ادبیات عامه و فراتر از اینها دریافت‌های زلال و جهان ساده و دوست داشتنی شعر او باعث شده است که شعر صمیمانه‌اش در عین از خود فرا رفتن پرنده‌ای باشد در هوای به جان مخاطب پیوستن. فاطمه نانی‌زاد از بانوان شاعر کشور با این جمله که سخن از شاعری است که زلال طبع و اندیشه‌اش، نخست ما را به آینه‌ای رهنمون می‌شود که جهان و جهانیان از تماشایش به وجد می‌آیند و لذت تحیر را می‌نوشند، گفت: به یقین شاعری که نامش را چنین به یادها و خاطرها گره زده رشک ماسوا را بر می‌انگیزد دکتر محمود اکرامی‌فر است که جان آگاهش طراوات بهاران و شورانگیزی شعرش ابهت خزان را به جلوه آمده و فخر ادبیات پارسای پارسی‌ است. * شاعر هندی: اکرامی‌فر می‌تواند یک الگو کامل، برای جوانانی که به شعر و شاعری علاقه دارند باشد شاذیه مهدی از کشمیر هند هم در سخنانی درباره شاعر ایرانی گفت: استاد محمود اکرامی نویسندہ، شاعر و غزل سرای برجسته معاصر است که اشعارش پر از عشق الهی، عشق اهل بیت(ع)،  چیامبر(ص)، عشق، دین و اجتماع است، این عشق گاهی با ناکامی و گاه با امید آمیزش دارد. ایشان می‌تواند یک الگو کامل، برای جوانانی که به شعر و شاعری علاقه دارند، باشد. * محمود اکرامی شاعری است که فرهنگ عامه را خوب می‌شناسد سیدحسن بنی طبا از کانادا هم در وصف محمود اکرامی‌فر افزود: دکتر «محمود اکرامی شاعری است که فرهنگ عامه را خوب می‌شناسد و مردم همچون معادنی هستند که زادگاه «اکرامی» یعنی « خراسان شمالی» همه را یک جا دارد و او همه این معادن را که در نگاه ظاهری مورد توجه واقع نمی‌شوند کاویده و با دل صاف و صادقی که دارد همچون آئینه‌ای عناصر گرانبهای آن را  در شعر خود منعکس شده است، آن هم به گونه‌ای که حال «مردم» را خوش می‌کند و در یک نگاه کلی این چیزی است که بایستی رسانه ملی به آن توجه کند، هم در زمینه «ادبیات »و هم در زمینه «موسیقی»، مردم می توانند با شعر شعرائی همچون «اکرامی» عزیز به خوبی ارتباط برقرار کنند، چون حرف‌هایی است که از بطن خودشان جوشیده است و ریشه در رگه‌های معطر فرهنگ خودشان دارد، رگه هایی که عطر خود را از «عترت» دارد و لذا شعری مثل« یا علی گفتیم و عشق آغاز شد » در میان مردم گل می‌کند … . * سعیدی راد: اکرامی‌فر جامعه شناس است و درد جامعه خود را هم به نیکی می‌داند عبدالرحیم سعیدی راد هم در این برنامه اظهار داشت: اکرامی‌فر از آن دست نیکان روزگارمان است که هم شاعر بسیار خوبی است و هم نثر نویس بسیار توانایی است و هم گوینده خوش صدا و توانای صدا و سیماست و اجراهای روی صحنه قابلی دارد. اکرامی‌فر جامعه شناس است و درد جامعه خود را هم به نیکی می‌داند و این امر در آثارش به خوبی منعکس می‌شود.  وی ادامه داد: انتشارات شاعران پارسی زبان آثار ارزنده‌ای از شاعران کشورهای ایران و افغانستان و هند و تاجیکستان چاپ کرده است که در جای خود بسیار قابل تقدیر است. مجموعه شعر «گنگ خاکستری» اکرامی‌فر هم جزو این دسته از اشعار است که به زیبایی گزینش شده است.  * اسماعیلی: اکرامی‌فر شاعری معنوی و مفهوم‌گراست رضا اسماعیلی از شاعران کشور و عضو انجمن قلم هم در این برنامه با بیان اینکه «محمود اکرامی‌فر» شاعری است زلال و روشن از خطه پر برکت و قدسی خراسان شمالی گفت: وی از آنجا که دانش آموخته رشته مردم شناسی است، در شعر نیز سلوکی جامعه محور و مردمی دارد. اکرامی علاوه بر شعر و شاعری، در حوزه های نویسندگی، پژوهش و روزنامه نگاری نیز کارنامه درخشانی دارد . اسماعیلی با تاکید بر اینکه شاعر « یا علی گفتیم و عشق آغاز شد» در شعر و ادب آیینی نیز دارای جایگاه شایسته‌ای است و اشعار قابل تاملی تقدیم به ساحت ملکوتی خاندان رسالت (علیهم السلام ) کرده است که بعضی از این اشعار در زمره آثار ماندگار آیینی این روز و روزگار است، گفت: از مجموعه سروده‌های این شاعر روشن می‌توان دریافت که وی شاعری معنوی و مفهوم‌گراست. شاعری که رویکردش به شعر، نه از روی تفنن و دل‌مشغولی، بلکه به خاطر تعهد به حقیقت، انسان و جامعه انسانی است. از همین رو، شاعر در غزل‌های خویش از عناصر شاعرانه به ویژه تصویر و تخیل نه به عنوان مصالح و ابزاری صرفاً آرایشی و تزئینی، بلکه به عنوان ابزاری برای انتقال مفاهیم و ایجاد ارتباط صادقانه و صمیمانه با مخاطب استفاده می‌کند، زیرا «زبان» در گام نخست، ابزار ایجاد ارتباط است. عضو انجمن قلم افزود: با مروری اجمالی بر مجموعه اشعار این شاعر دل شده، به روشنی می‌توان دریافت که «اکرامی» هم قبله و هم قبیله شاعران نسل انقلاب است و در سه دهه اخیر در حال و هوای ادبیات متأثر از انقلاب تنفس کرده، و در غزل به سبک «نوکلاسیک» گرایش دارد، که امری بدیهی و طبیعی است. زبان شاعر در اکثر غزل‌ها، زبانی ساده و یک دست، صمیمی و زلال، عاری از هرگونه تصنع و تکلف و پیراسته از کسره‌های اضافی و یا وصفی سهل‌انگارانه و ترکیب‌سازی‌های «جدول ـ ضربی» است که در برهه‌أی از تاریخ ادبیات بعد از انقلاب، سخت باب شده بود. طراوت و دلنشینی این غزل‌ها تا حدود زیادی مرهون پیوند مبارک قابلیت‌های موسیقیایی و فنی غزل کهن با مؤلفه‌های زبانی سبک نیمایی است که محصول این پیوند در ذهن و زبان اکرامی و اکثر شاعران جوان بعد از انقلاب، زایش غزل‌هایی است که اصطلاحاً به آن «نو کلاسیک» یا غزل مدرن می‌گویند: سارا سلام ! پاسخ گل تازیانه نیستبا ما بخند اگرچه که رسم زمانه نیستسارا ! ببین بهار به سرشاخه ها رسیدسارا ! گل و بهار فسون وفسانه نیستتنها تویی که از لب من شعر می شویهر کس که لایق غزل عاشقانه نیستدریا عمیق هست، ولی پیش چشم منمثل نگاه ساده تو بی‌کرانه نیستگاهی مرا به یاد بیاور همین و بسمرغی که عاشق است، پی آب و دانه نیستسارا برقص ! بلکه جهان بارور شودسارا بخند! فصل خزان جاودانه نیست بر اساس این گزارش، پروفسور بلقیس فاطمه حسینی استاد بازنشسته دانشگاه دهلی هم گفت: چه خوش است که امروز ما در محضر محمود اکرامی‌فر هستیم. او هم شاعر و نویسنده و هم ژورنالیست است. بر  شعر گویی تسلط دارد شعر آیینی و سپید هردو می سراید. این شاعر از دو نسبت به من بسیار نزدیک است. یکی این که شاعر اهل بیت است، دوم این که از اسفراین است. اسفراین برای من بسیار مهم است. زمانی که دانشجوی دکتری بودم اولبن بار  اسم اسفراین را خواندم. پژوهش من دربارهه قرن پانزدهم میلادی در جنوب هند بود که آن موقع دکن می‌گفتند. یکی از مرکزهای بزرگ علوم و فرهنگ بود. در آنجا شاعری بر جسته بنام آذری اسفراینی در گلستان ادب با زمزمه‌های دلنشین خود در دل مردم شور بر پا می‌کرد.  در حاشیه این مراسم، بیت‌هایی از محمود اکرامی‌فر را استاد ربانی (خوشنویس) با هنر خویش بر صفحه کاغذ نگاشت. انتهای پیام/

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط