کانون آگهی و تبلیغات دایر
کانون آگهی و تبلیغات دایر

سرانه مطالعه فرانسوی‌ها در ایام کرونا افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس، در سال ۲۰۱۹ در فرانسه یک هزار و ۱۸۷ ناشر و در سال ۲۰۲۰ میلادی یک هزار و ۸۶ناشر به فعالیت مشغول بوده که ۵۳ درصد آنها بیش از نیم قرن قدمت دارند. همین بررسی نشان می‌دهد که فرانسویان به طور میانگین ۴.۸ کتاب در سال مطالعه می‌کنند که این نسبت نزد زنان ۱۰ کتاب در سال است.

بالاترین میزان کتاب را گروه سنی ۶۵ سال به بالا (با ۱۱ کتاب در سال) و کمترین میزان کتاب را افراد ۲۵ تا ۳۴ سال (با ۳.۵ کتاب در سال) تشکیل می‌دهند. بر اساس نتایج همین بررسی، از نظر نوع کتاب مورد مطالعه رمان‌های پلیسی با ۴۵ درصد، رمان‌های معاصر با ۳۲ درصد، قصه و افسانه با ۲۸ درصد، کتاب‌های کاربردی (سفر، آشپزی، ساخت وسائل و …) با ۲۶ درصد و داستان‌های مصور و مانگا با ۲۰ درصد به ترتیب بالاترین میزان توجه را به خود اختصاص دادند.

این آمار به وضوح تاثیر قرنطینه و همچنین محدودیت‌های کرونایی را بر رفتار فرهنگی فرانسوی‌ها در بخش مطالعه کتاب به خوبی نشان می‌دهد. بر اساس نتایج این بررسی در ایام کرونا در سال میلادی گذشته شمار خوانندگان کتاب در فرانسه در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این میان بالاترین نسبت در بین افراد جدیدی که به مطالعه رو آوردند جوانان زیر ۲۵ سال هستند که ۴۲ درصد کل خوانندگان جدید را تشکیل می‌دهند.

۴۳ درصد فرانسویان انگیزه خود از مطالعه را مقابله با احساس کسالت و ناراحتی، ۳۳ درصد برای فرار از اخبار و تحولات جاری و ۳۱ درصد (به ویژه افراد ۲۵ الی ۳۴ ساله) برای دور بودن از فضای مجازی اعلام کردند.

به گفته «ونسان مونتاین»، رئیس اتحادیه ملی نشر فرانسه در سال ۲۰۲۰ میلادی فروش کتب کمک درسی با ۴ درصد و کتب مصور با ۶ درصد رشد و کتب ادبی با ۰.۴ درصد کاهش روبرو بوده است، اما فروش کتاب در برخی حوزه‌های دیگر مانند کتب راهنمای سفر با کاهش شدید ۴۰ تا ۵۰ درصدی روبرو بوده است.

بر اساس بررسی صورت گرفته توسط اتحادیه ملی نشر میزان فروش کتاب در فرانسه در سال ۲۰۱۹ میلادی با ۵ درصد افزایش به ۲ میلیارد و ۸۰۶ میلیون یورو رسید، در حالیکه این رقم در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو بوده است.

با این حال بسته بودن کتابفروشی‌ها و بخش‌های فروش کتب و نشریات در فروشگاه‌های بزرگ در اکثر ایام سال گذشته نتوانست سبب کاهش بیش از انتظار و سقوط فروش کتاب در فرانسه شود. در همین خصوص وزارت فرهنگ و ارتباطات فرانسه با توجه به مشکلات بخش نشر ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹، کمک‌هایی را برای این بخش در نظر گرفت. یکی از این تدابیر تخصیص کمکی سه ساله به اعتبار ۸۹ میلیون یورو به بخش نشر است.

نتایج بررسی مشابه دیگری در خصوص کتب الکترونیک که توسط مرکز ملی نشر صورت گرفته نیز حاکی است که به رغم افزایش میزان فروش کتب الکترونیک، کماکان بسیاری از فرانسویان مایل به خرید کتب کاغذی هستند..

بر اساس همین آمار سالانه در فرانسه حدود ۸۰ هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود که ۳۵ درصد آن‌ها در قالب کتب الکترونیک هستند. بر اساس نتایج این بررسی در سال ۲۰۱۸ میزان فروش کتب الکترونیک ۲.۶ درصد و در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز ۴۲.۸ درصد کل فروش کتب در فرانسه را تشکیل داده است.

میزان فروش کتب الکترونیک در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲ میلیون و ۲۳۲ یورو بوده است که به نسبت سال ۲۰۱۸ با ۲.۹ درصد افزایش روبرو بوده است. اما فروش کتب کاغذی در فرانسه در سال ۲۰۲۰ با توجه به مشکل ناشی از شیوع کووید ۱۹ از ۲۷۸ میلیون یورو در سال ۲۰۱۹ به ۱۶۵ میلیون یورو کاهش یافت. هر چند زمانی که کتب الکترونیک وارد بازار فرانسه شد بسیاری نگران حذف شدن کتب کاغذی بودند، اما با گذشت زمان مشخص شد این دو فرمت انتشاری کتاب در واقع مکمل یک دیگر هستند.

در همین خصوص طبق نتایج این بررسی ۳۳ درصد فرانسویان بالای ۱۵ سال گفته‌اند که قبلا دست کم یک کتاب الکترونیک خوانده اند که نسبت به سال قبل از آن ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین ۱۵ درصد فرانسویان بالای ۱۵ سال گفته‌اند قبلا یک کتاب صوتی گوش کرده اند که این نسبت در مقایسه با سال ۲۰۱۹ با ۱۱ درصد افزایش روبرو است.

بررسی‌ها حاکی است که در ایام قرنطینه‌هایی که در فرانسه اعمال شد بر شمار خوانندگان کتاب بالای ۱۵ سال سن به میزان ۵ درصد افزوده شده است که این نسبت طی شش ماه گذشته ۱۳ درصد بوده است.

بر طبق گزارش مذکور بالاترین میزان کتب خوانده شده ادبی (۷۹ درصد)، مستند و رساله‌های فلسفی و سیاسی (۲۳ درصد)، کتب مصور (۲۱ درصد)، کتب کاربردی (۱۲درصد) و آثار علوم انسانی و علوم اجتماعی (۱۱ درصد) بوده است.

سرانجام آن که برای یک چهارم افرادی که در این بررسی شرکت کردند مطالعه عاملی بمنظور گریز از استرس‌ها و نگرانی‌های ایام کرونایی بوده است. ۶۰ درصد افرادی که کتابخوان هستند نیز گفتند در این مدت دست کم یک کتاب خریدند. این نسبت نزد افرادی که کتاب الکترونیک استفاده کرده اند ۳۶ درصد و نزد آنهایی که از کتاب صوتی استفاده کرده اند ۴۱ درصد بوده است. همچنین بسیاری نیز تاکید کردند که این عادت جدید را برای بلند مدت حفظ خواهند کرد.

انتهای پیام/


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *